stručná historie kočárků...

Vznik kočárků...

První kočárek, jak ho známe dnes, sestrojil zahradní architekt William Kent v roce 1733 pro vévodu z Devonshire, který chtěl vozítko použít jako hračku pro své děti. Za košík na kolečkách byl tehdy zapřáhnutý poník nebo koza. Tento prototyp kočárku si tehdy mohl dovolit málokdo. Kvůli svému bohatému zdobení byl velice drahý. Další proměna přišla v době, kdy si vylepšovatelé uvědomili, že by mohli vozítku pořídit madlo, za které by kočárek mohli tahat lidé. Kočárky se původně vyráběly jako zmenšeniny kočárů.

Vozíky pro děti byly až do konce 19. století záležitostí aristokratické a majetnější měšťanské vrstvy. Na území rakousko-uherské monarchie se v roce 1900 zabývalo výrobou kočárků 20 firem (Kinderwagen-fabriken).


Historie kočárků u nás...

Na severu a západě Čech vznikly postupně tři velké firmy, které výrobu kočárků do svého sortimentu zařadily. V roce 1904 "Hirsch & Co." v Trnovanech u Teplic, která se stala se svým závodem v Duchcově největším československým výrobcem, další dvě ve Varnsdorfu a Chebu.

Všechny tři firmy byly po druhé světové válce dány pod národní správu. Po znárodnění v roce 1948 se duchcovské "Hiko-závody" a varnsdorfská továrna "K. J. Prasse" ocitly nejprve sloučeny pod národním podnikem "Radovan", následně pod národním podnikem "Továrny dětských vozidel", přičemž varnsdorfská továrna byla nakonec zrušena. Chebské "Premiér-závody" spravovala Česká zbrojovka Strakonice a v roce 1950 byly začleněny do národního podniku Eska Cheb, který sestával v konečné podobě z bývalé továrny "ES-KA", bývalé továrny "Premiér", z provozu v Plesné, technického závodu v Chebu-Hájích a závodu Favorit Rokycany.


K. J. Prasse 

Ve Varnsdorfu založil roku 1901 Karl Josef Prasse "Erste Warnsdorfer Drahtwaren, Eisen-, Messingmöbel- u. Kinderwagenfabrik".

Firma K. J. Prasse vyráběla především: kovové postele, kolébky, drátěné matrace, toaletní mycí stolky, věšáky, lahvové regály a kavárenské stolky, stojany na květiny a ptačí klece. Ve 30. letech vyráběla dětské kočárky značky "Mercedes". Továrna sídlila ve Varnsdorfu.


Premier Works 

V Chebu založili společníci Hillman, Herbert a Cooper v roce 1875 pobočku anglické firmy "Premier Cycle Co. Ltd." (The Premier Cycle Company z Coventry) na výrobu jízdních kol, od roku 1891 vystupující pod názvem "Premier Works" (Premier-Werke, Premier-závody). "Premiér" strojírna a továrna v Chebu vyráběla nejen jízdní kola, ale od roku 1914 také dětské vozíky. Přizpůsobila se novému životnímu stylu středních vrstev a jejich bydlení ve vyšších patrech činžovních domů a zaměřila se nejprve na výrobu skládacích (Premier-Klappwagen) a sportovních kočárků. V nové republice uspokojovala akciová společnost "Premiér" Praha-Cheb i náročnější klientelu, ve výrobním sortimentu přibyly kočárky promenádní, typy "princes" a podle anglických originálů vyrobené velké vozíky skříňové.


Liberta

Liberta - továrna na kočárky byla původně založena pod názvem dílna Antonína Svobody v roce 1923 Antonínem Svobodou a Marií Svobodovou, rozenou Ramešovou. Továrna byla založena ve městě Mělník.

Název továrny Liberta vznikl převzetím italského slova libertà - v překladu svoboda. Dětské kočárky Liberta se staly fenoménem své doby a byly vyhledávaným artiklem nejen domácí, ale i zahraniční klientelou po celé Evropě.

Dne 6. listopadu 1940 byl Antonín Svoboda, veřejný společník firmy "Liberta", továrny na dětské kočárky, trestním rozhodnutím nejvyššího cenového úřadu pro opakované značné zdražování dětských kočárků odsouzen do vězení na 6 měsíců a k peněžité pokutě dvou milionů korun, v případě nedobytnosti k náhradnímu trestu na svobodě dalších šesti měsíců. Dále nejvyšší cenový úřad odňal oběma veřejným společníkům firmy "Liberta", Antonínu Svobodovi a jeho manželce Marie Svobodové, natrvalo obchodní oprávnění. Vedením závodu byl pověřen komisařský správce.

Období 1945-1989

Po druhé světové válce Zemský národní výbor v Praze výměrem ze 4. června 1945 pověřil vedením firmy Liberta, akciová společnost v Praze, prozatímní národní správce.

V roce 1948 byla továrna s více než 450 zaměstnanci znárodněna komunisty. Vlastníci továrny byli vystěhováni z rodinné vily v Mělníce na Moravu.

Po únoru 1948 komunisté zřídili národní podnik RADOVAN, do kterého sloučili mimo Libertu i několik dalších znárodněných podniků s obdobnou výrobou.

Období po roce 1989

Počátkem 90. let byla výroba jízdních kol ukončena. V roce 1993 je firma zprivatizována a přejmenována na Liberta Mělník, a. s. Rok 1996 přinesl propad firmy. Do vedení vstoupili Ivo Svoboda a Barbora Snopková. Ti připravili firmu o kapitál a byli obviněni a odsouzeni za tunelování v rámci akce Čisté ruce. V roce 1997 byl na firmu dokonce vyhlášen konkurs, 25. listopadu 2003 byl konkurs zrušen. Od 23. ledna 1998 je LIBERTA a.s. v likvidaci...bohužel.


Hiko-závody (poté TDV)

Továrna dětských vozidel, národní podnik Duchcov (ve zkratce TDV) byl závod vyrábějící dětské kočárky, koloběžky, tříkolky, autíčka, houpačky, školní lavice a podobné zboží.

Vznikl ze znárodněného konfiskátu firmy "HIKO-závody" (německy HIKO-Werke), které založil Paul Hirsch v roce 1904. Firmu vedl se svým společníkem bratrem Rudolfem Hirschem. Po smrti Paula Hirsche v roce 1922 vlastnili firmu vdova Irma Hirsch a jeho bratr Rudolf Hirsch.

Firma "Hirsch a spol." sídlila nejprve v Trnovanech a roku 1907 přesídlila do Duchcova do budovy bývalého cukrovaru. Do roku 1938 se firma vypracovala k největšímu československému výrobci dětských kočárků a své výrobky vyvážela do celého světa.

Po odstoupení sudetských území Třetí říši byl židovský majetek arizován a přidělen pod varnsdorfský závod "K. J. Prasse, továrna na železné zboží, dětské vozíky a dřevěné zboží".

V roce 1945 byl konfiskát duchcovské továrny dán pod národní správu.

Po únoru 1948 komunisté zřídili národní podnik RADOVAN, do kterého sloučili mimo HIKO-závodů i několik dalších znárodněných podniků s obdobnou výrobou.

V roce 1950 byl vydělen národní podnik "Továrna dětských vozidel" s několika pobočnými a odštěpnými závody, který byl nakonec sloučen pod národní podnik "Továrny dětských vozidel" se sídlem v Mělníce.

Státní podnik TDV po roce 1989 koupil Josef Konejl a založil soukromou firmu "Josef Konejl - Továrna dětských vozidel Duchcov". Dědicové továrního areálu po smrti Josefa Konejla v podnikání nepokračovali a továrna postupně chátrá.


Zdroje: veřejně dostupné zdroje, Extralife, Wikipedia